| 
   
Kompetenčný profil výchovného poradcu školy vypracovaný na základe pokynu ministra č.39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení) 
  
1. Identifikovať vývinové 	a individuálne charakteristiky žiaka 
   
- 
poznať zákonitosti 	psychického vývinu žiaka príslušného vekového obdobia 
 
- 
poznať špecifiká 	osobnostného, vzdelávacieho, sociálneho a profesionálneho 	kariérového vývinu žiaka 
 
- 
na základe odporúčania 	triedneho učiteľa, zákonného zástupcu, resp. iných 	pedagogických a odborných zamestnancov identifikovať 	problémy v osobnostnom, vzdelávacom, sociálnom a karérovom 	vývine žiaka 
 
- 
identifikovať  požiadavky 	žiaka na základe osobného kontaktu, záujmu, iniciatívy žiaka 
 
- 
vyhľadávať žiakov 	s vývinovými odchýlkami s využitím dotazníkov, 	depistáže, rozhovorov, schránok dôvery a pod. 
 
 
2. Identifikovať  	psycho-fyzické a sociálne faktory učenia a správania 	sa žiaka 
   
- 
poznať individuálne odchýlky 	učenia a správania sa žiakov 
 
- 
poznať problematiku 	zdravotného oslabenia, znevýhodnenia a postihnutia žiakov 
 
- 
poznať štýly učenia sa 	žiakov 
 
- 
poznať metódy a nástroje 	pedagogickej diagnostiky 
 
- 
identifikovať kariérový 	vývin (predpoklady ďalšieho kariérového vývinu, schopnosti, 	študijno-profesijné záujmy žiakov) 
 
- 
identifikovať učebný štýl 	a individuálne výchovno-vzdelávacie potreby žiakov 	(intaktní žiaci, žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími 	potrebami) 
 
- 
s využitím metód 	a nástrojov pedagogickej diagnostiky identifikuje individuálne 	odchýlky učenia a správania a príčiny problémov 	v učení a správaní sa žiakov, na základe podnetu od 	triedneho učiteľa, zákonného zástupcu, resp. iných 	pedagogických zamestnancov či na základe osobného kontaktu, 	záujmu, iniciatívy žiaka a na základe vlastných zistení 
 
- 
interpretuje výsledky 	pedagogickej diagnostiky a vyvodí závery pre výchovné 	poradenstvo 
 
 
3. Výchovno-poradenský proces 
   
- 
poznať trendy výchovného 	poradenstva v európskom kontexte 
 
- 
poznať všeobecno záväzné 	predpisy súvisiace s výkonom práce výchovného poradcu 
 
- 
poznať základnú dokumentáciu 	súvisiacu s prácou výchovného poradcu 
 
- 
poznať možnosti spolupráce 	s inými odborníkmi a inštitúciami v oblasti 	odbornej starostlivosti o jednotlivca a skupinu 
 
 
4. Plánovať a projektovať 	výchovno – poradenskú činnosť 
   
- 
poznať teoretické východiská 	plánovania a projektovania výchovno-poradenského procesu 
 
- 
plánovať a projektovať 	výchovno-poradenský proces v súlade so školským 	vzdelávacím programom a individuálnymi potrebami žiakov 
 
- 
vymedziť ciele riešenia 	problémov v učení a správaní žiaka 
 
- 
zvoliť vhodnú stratégiu 	výchovno-poradenského pôsobenia vychádzajúc z poznania 	žiaka a skupiny žiakov 
 
- 
plánovať vlastnú 	výchovno-poradenskú činnosť (ročný plán činnosti výchovného 	poradcu) 
 
- 
spolu so žiakom, zákonným 	zástupcom, pedagogickými a odbornými zamestnancami definuje 	ciele poradenskej činnosti 
 
- 
plánuje depistáže 	vyplývajúce z aktuálnych potrieb školy 
 
- 
spolupracuje pri tvorbe 	programov prevencie sociálno-patologických a iných 	negatívnych javov v škole 
 
- 
flexibilne reaguje na podnety 	a ponuky z vonkajšieho prostredia a implementuje ich 	do plánov 
 
 
5. Realizovať výchovné 	poradenstvo 
   
- 
realizovať individuálne 	a skupinové poradenstvo a konzultácie 
 
- 
podieľať sa na koordinácii 	spolupráce pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov, 	zákonných zástupcov a iných odborníkov v rámci školy 	i mimo nej 
 
- 
monitorovať, evidovať 	a vyhodnocovať informácie o žiakoch pre potreby 	výchovného poradenstva (napríklad poruchy učenie a správania, 	sociálne prostredie a pod.) 
 
- 
realizovať základné 	poradenské prístupy ako vstupný, diagnostický, poradenský 	rozhovor, pozorovanie 
 
- 
voliť a aplikovať vhodné 	poradenské metódy vo vzťahu k charakteru problému 	jednotlivca a skupiny 
 
- 
využívať sieť inštitúcií 	a odborníkov pri poradenskej a konzultačnej činnosti 
 
- 
informovať žiakov, triedy, 	pedagogických a odborných zamestnancov, zákonných zástupcov 	o aktuálnych výchovno-poradenských aktivitách, možnostiach, 	programoch a pod. 
 
- 
viesť databázu a spracovávať 	údaje pre potreby prijímacieho konania na vyšší typ školy 	a pre trh práce 
 
- 
viesť požadovanú 	dokumentáciu 
 
 
6. Hodnotiť priebeh a výsledky 	výchovného poradenstva 
   
- 
poznať teoretické východiská 	hodnotenia výchovno-poradenskej činnosti 
 
- 
hodnotiť  plnenie ročného 	plánu výchovno-poradenskej činnosti 
 
- 
hodnotiť splnenie cieľov 	individuálnych projektov práce s jednotlivcom a skupinou 
 
- 
hodnotiť účinnosť 	poradenstva a konzultácií 
 
- 
hodnotiť spoluprácu 	s triednym učiteľom, pedagogickými a odbornými 	zamestnancami, zákonnými zástupcami, odborníkmi a inými 	inštitúciami 
 
- 
interpretovať výsledky 	hodnotenia a korigovať výchovno-poradenskú činnosť na 	základe zistení 
 
- 
poskytovať podklady 	(informácie) pre hodnotiacu správu školy za príslušný školský 	rok 
 
 
7. Plánovať a realizovať 	svoj profesijný rast a sebarozvoj 
   
- 
poznať svoje osobné 	dispozície a limity, silné a slabé stránky a dokázať 	ich využiť vo výchovnom poradenstve 
 
- 
poznať trendy vývoja 	spoločnosti a trendy v oblasti výchovy, vzdelávania 	a odbornej starostlivosti o jednotlivca a skupinu 
 
- 
stanoviť si ciele sebarozvoja 	profesijných kompetencií výchovného poradcu a napĺňať 	ich 
 
- 
reflektovať a hodnotiť 	vlastnú činnosť výchovného poradcu 
 
- 
využívať spätnú väzbu od 	pedagogických a odborných zamestnancov, žiakov, zákonných 	zástupcov pre svoj ďalší profesijný rast a sebarozvoj 
 
- 
vypracovať a realizovať na 	základe reflexie a sebareflexie plán osobného a profesijného 	rozvoja 
 
- 
využívať možnosti a rôzne 	formy celoživotného vzdelávania 
 
 
8. Stotožniť sa s rolou 	špecialistu a školou 
   
- 
poznať poslanie a ciele 	školy 
 
- 
stotožniť sa s poslaním, 	víziou a deklarovanými hodnotami školy 
 
- 
vystupovať ako reprezentant 	výchovného poradenstva a školy 
 
- 
stotožniť sa s rolou 	výchovného poradcu 
 
- 
správať sa v súlade 	s etikou práce výchovného poradcu 
 
 
  
  
 |